Friday, September 11, 2015

16:e söndagen efter trefaldighet

Döden och Livet eller Är det ibland jag som är Lasaros? eller "Vi ska aldrig bli förbluffade över vad Gud gör"


"Döden, döden, döden" lär Astrid Lindgren ha sagt.
"Livet, döden, livet" sa Tommy Olofsson när han och jag pratade om Lasaros-texten.

Efter att ha lyssnat på vårt samtal om liv och död och texten om Lasaros, så märker jag att detta är vad texten har blivit för mig:

Marta viskade: "Mästaren är här och kallar på dig."
De sa: "Herre, kom och se"
Jesus föll i gråt.
Jesus sa: "Ta bort stenen"
Sedan ropade han med hög röst: "Lasaros kom ut"
Och den döde kom ut.
Jesus sa: "Gör honom fri och låt honom gå"

Det är de bitar som just nu talar till mig. Gör honom fri och låt honom gå. 
Inte bara Lasaros. Också jag.

Klicka här för att lyssna: 019 - Predikopodden

Och till er som ska predika: Lycka till!

No comments:

Post a Comment