Wednesday, September 16, 2015

17:e söndagen efter trefaldighet


Rik inför Gud eller I mig händer det nånting när du använder ordet "sträva"



Så händer det där igen, som har hänt några gånger tidigare i Predikopoddens korta historia: att texten för mig blir något annat i samtalet. Om jag får skriva på kyrkiska, så kan man skriva att den går från lag till evangelium. Eller på svenska: från börda till befrielse.

Anders EkhemSamtalet med Anders Ekhem kom att handla om himlen. Om att det enda som är verkligt är det himmelska. Om att bära på en erfarenhet av Gud helt utan att ha varit i närheten av ett religiöst språk. Om att paradiset är när jag är där jag inte vill vara någon annanstans. Om att få vara befriad till tjänst. Och om det som avslöjar vår djupaste mänsklighet och vår omänsklighet.

Klicka här för att lyssna: 020 - Predikopodden

Om Anders Ekhem kan det också vara roligt att känna till att han tidigare har undervisat i just predikokonst. Och i nästa avsnitt med honom kommer han att dela med sig av en del av sina många tankar om just predikan.


1 comment: