Friday, September 4, 2015

15:e söndagen efter trefaldighet

Ett är nödvändigt eller Gud lämnar utmaningar till mitt liv


En text som handlar om prioriteringar kokas ner till en enda fråga: Älskar jag Gud?

Och jag tänker att om jag lyckas leva med Gud i centrum av mitt liv. Då vet jag också att jag är älskad. Och då kan kraften läggas på att älska. Och inte på de där andra bekymren, som egentligen mest hänger ihop med min ängslan för att inte vara älskad.

Tommy Olofsson och jag hann också tala om att Gud lämnar utmaningar till mitt liv. Och om att det är just nu som det gäller. Om att diska i Guds tjänst. Och om att det handlar om mig i ett sammanhang. 
Och så mitt favoritcitat från det här samtalet, något som jag bär som en skatt nära mitt hjärta: när Tommy säger: “ner på knä, det har jag hävdat länge”. För Tommy kan säga så utan att det för mig blir en bild som handlar om makt eller underkastelse. Det handlar om Gud som är oändlig i hela sitt väsen och hela sin kärlek. Och om mig som får lov att vara liten, utan att någonsin bli förminskad. Jag hoppas att ni också hör det.

En liten sak tycker jag att vi missade att prata om. Och det är stycket innan dagens text. Det som handlar om Gud och mammon. Det stycket gör det ännu tydligare, tycker jag, att texten handlar om prioriteringar. Men det kan ni ju läsa själva.

Klicka här för att lyssna: 018 - Predikopodden

Och till er som ska predika: Lycka till!


No comments:

Post a Comment