Tuesday, May 5, 2015

Kristi Himmelfärds dag

Herre över allting eller förankrad i jorden och öppen mot himlen


Ett betydligt mer trevande samtal mellan Ida Wreland och mig. Det märks att vi båda hunnit fundera mer över bön än över Kristi Himmelfärd. Jag önskar så starkt att jag kunde bjuda in alla som lyssnar till att fortsätta samtalet. Vad betyder Kristi Himmelfärd för er?

Lite har jag fortsatt mina funderingar sedan Ida och jag samtalade. Och jag har ringat in att anledningen till att bilden av Jesus som försvinner iväg i ett moln nog stör mig eftersom jag ägnar så mycket tid åt att förklara för människor att detta med att tro på Gud inte alls handlar om någon gubbe på ett moln. Och så kommer den här texten. Med Jesus som försvinner iväg i ett moln. Inte undra på att man snubblar till.

I övrigt kom samtalet att handla om kyrkans mission, tvivel, att lyfta tvivel i predikan, trosbekännelsen, om att ha himlen i hjärtat, om hur Jesus lyfts ut en tid för att vara i alla tider, om livets väntetider, om Jesus som Herre över allting i mötet med andra religioner, om Ida-religionen och trons ramar.

Min känsla efter att ha lyssnat igenom vårt samtal är att det kanske är det mest ofärdiga samtalet hittills i predikopodden. Det finns så många frågor kvar. Men det behöver inte vara dåligt, tror jag. Frågor kan också vara inspiration. Och det bästa vore ju förstås om det här samtalet fick fortsätta lite varstans runtom i kyrkorna och vid köksborden. Jag hoppas på det!

Klicka här för att lyssna: 005 - Predikopodden

Lycka till med predikan!

No comments:

Post a Comment