Thursday, February 18, 2016

3:e söndagen i fastan

Kampen mot ondskan eller kampen mot plågan


Den starka blir lika sårbar som den sårbara.
Ingen klarar sig på egen hand.
Vi är alla beroende.
Alla nära till sårbarheten.
Och desperationen.

Den som är utanför lyfts in.
Det finns inte längre ett utanför.
Också det i mig som jag vill gömma
får lov att vara med.
Konventioner, som måste brytas, bryts
och vi får ana en annan verklighet.

"Min dotter" säger han
och visar oss att ett helande är större än ett botande.
"Din tro har hjälpt dig" säger han
och vi undrar på vilket sätt
och vilken tro?
Tro på vad?
Hur mycket tro?

Nej, det gör sig inte i textform. Jag har pratat med Anna Ballan, Helsingborg, och det var jätteinspirerande!

Klicka här för att lyssna på samtalet: 040 - Predikopodden



3 comments:

  1. Hej! Tack för givande diskussioner som väcker många tankar! Hoppas att du orkar fortsätta med din podd :-) En fråga: har du slutat lägga ut podden på Acast? Mvh Gunilla Sjöö

    ReplyDelete
  2. Tack Gunilla! Jag har inte frivilligt slutat med Acast, men jag har inte fått det att fungera på sistone och har inte haft tid att ta itu med problemet ordentligt, tyvärr! Jag önskar att jag vore lika intresserad av det tekniska som av det teologiska! :)

    ReplyDelete
  3. Tips från Ola: Folkbibeln har översatt "det onda" med "plåga". Mer i linje med vad Anna säger alltså. Tack Ola för tipset!

    ReplyDelete