Friday, January 1, 2016

Julledighet med boktips

Predikopodden har haft julledigt. Och eftersom avsnitten spelas in i god tid innan den söndag då texterna ska predikas så visar sig den julledigheten nu. Nu kommer det inte att finnas några poddavsnitt på två veckor till. Men sedan kör vi igång igen! Och det väntar en hel del spännande den här våren! Jag har planer och idéer...

Helt opåkallat vill jag också passa på att nämna/tipsa om två böcker som jag just läst och som jag vill låta påverka min syn på predikan:

The Story of Narrative Preaching av Mike Graves - en helt underbar bok som tar berättande på allvar. Men som också är noga med att berättelser inte ska stå ensamma i en predikan, de ska få sällskap av kommentarer och reflektioner. Enligt författaren till denna bok bör en riktigt bra narrativ (berättande) predikan innehålla tre delar: bibelberättelsen, en berättelse från vår nutid (som hjälper oss att förstå bibelberättelsen) samt reflektion/utläggning. Det låter så torrt när jag återger det nu. Jag märker det. Så är det inte när man läser boken. Den är nämligen skriven som en berättelse - för att helt praktiskt visa oss läsare hur man med berättelser kan både inspirera och undervisa på samma gång. Det är en underbar bok för den som söker inspiration i sitt predikaskrivande!! Dessutom innehåller den berättelser vi kan använda!

Andens terapi av Wilfrid Stinissen - Som inte alls handlar om predikan, men som tar på allvar hur vi kan vara andliga vägledare för varandra. Och jag vill att den här boken ska finnas i mitt bakhuvud när jag förbereder predikan och när jag lever min vardag. Den är så tunn att man läser den på en eftermiddag och så pass djup att man kan begrunda den länge. Hinner man inte läsa, så hinner man ändå läsa den här!

Vi hörs snart med nya poddavsnitt!!

No comments:

Post a Comment