Friday, January 15, 2016

Septuagesima

Nåd och tjänst eller Att vara eller att göra


Jag hann bara stänga av micken efter dagens samtal med Lotta Fång innan jag utbrast "fast jag vill ändå ha beröm när jag gör något bra". Vi har grävt i texten och vi har vridit och vänt på den litegrann tillsammans och jag tror att jag på ett plan förstår vad den vill säga. Men sen är det ändå som att större delen av mig bara inte vill ta in det här med att bara knota på utan tack. Jag tror att den här texten behöver mogna med mig ett tag. Eller kanske behöver jag mogna för att på riktigt kunna förstå. Samtalet idag blev i alla fall ett steg på vägen!
Vi pratade om att vara eller att göra.
Om kyrkan som en plats för verksamhet eller som en glänta för bön.
Om nåd.
Om Jona.
Om missunnsamhet.
Om drivkrafter och om beröm.
Och egentligen landade vi i att vår uppgift är att ge gudskärleken vidare.
Så varför stänger jag av micken och säger att jag ändå vill ha beröm? Vad är det som är så svårt med detta?

Det är i alla fall roligt att vara tillbaka efter julledigheten! Roligt att se att ni gått in på bloggen och FB-sidan och letat efter nya avsnitt! Då känns det som att den här podden faktiskt fyller en funktion. Inte för att jag skulle fiska
efter beröm eller så.

Klicka här för att lyssna på samtalet: 035 - Predikopodden
(Eller lyssna direkt i mobilen i appen Acast)


No comments:

Post a Comment