Saturday, January 23, 2016

Kyndelsmässodagen

Uppenbarelsens ljus eller Idag kommer du att möta Gud



Efter mitt samtal med Cecilia Karlsson så sitter jag och läser Owe Wikströms bok “Den outgrundliga människan”. Den handlar om själavård. Och när jag läser faller bitarna på plats.

Wikström skriver att vi som arbetar i kyrkan bidrar till sekulariseringen när vi inte hjälper människor att ge sina upplevelser en religiös tolkning, ett religiöst språk. Alla dessa mystika upplevelser som människor bär på, och som de bärs av, dem kan vi hjälpa till att förstå, vi som tror att de upplevelserna faktiskt kan vara ett tilltal från en Annan.
Wikström skriver om att ha mystika upplevelser utan att veta vart man ska rikta sitt tack, det tack som kanske väller upp inombords.
Wikström skriver också om att kristendomen i mycket bygger på att vi kan identifiera oss med bibels och traditionens berättelser. Att genom dem kommer vi in i dialogen med Gud.
Och jag kopplar allt det som Wikström skriver till mitt samtal med Cecilia om Symeon i templet. Och jag tänker att det finns så många personer i den berättelsen som vi kan identifiera oss med, inte minst Symeon. Han kan hjälpa oss att förstå våra egna upplevelser av Helighet. Precis som Symeon bärs av sitt möte med Gud, så kan också vi bäras av våra möten.

Kanske kan predikan den här söndagen bjuda in oss att vara med i berättelsen om Symeon och upptäcka att också vi bär på sådana minnen av Helighet. Stunder i livet som fyllt oss med mod och frid.
Och så kan alltihop fångas upp i, och gå över i, psalm 702.
Eller blir det bara supersmörigt?
Jag vet inte.
Ni kan också bara lyssna på samtalet och inspireras åt något helt annat håll! För som vanligt kom vi att prata om lite allt möjligt.

Klicka här för att lyssna: 036 - Predikopodden



No comments:

Post a Comment