Friday, November 27, 2015

2:a advent

Guds rike är nära eller Gud kan vi inte kontrollera


Jag fick lära mig att senap i Mellanöstern var ett ogräs. Och så fick texten en ny innebörd för mig. Tänk om det är med Guds rike som med ogräset. Jag kan så lite i en åker - och sen har jag ingen aning om hur det kommer att sluta!
Jag vill gärna tro att det är så. Att kraften i ogräset säger något om kraften i det himmelska. Att vi människor inte behöver göra storverk eller underverk. Inte på egen hand. Vi beöver inte orka allt eller bära allt. Men vi behöver så små frön av himmelskt ogräs.

Med Lisa Vinsander pratar jag också om surdegen. Om att vi kan arbeta för det goda på olika sätt. Och att det är väldigt hoppfullt att tänka på att surdegen finns i det fördolda och verkar.

Klicka här för att lyssna: 030 - Predikopodden

No comments:

Post a Comment